پشتیبان شبکه چه وظایفی دارد؟

پشتیبان شبکه چه وظایفی دارد؟

موضوعاتی که در این مطلب می خوانید:

وظایف پشتیبان شبکه شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها برای نگهداری و عیب‌یابی سیستم‌های شبکه است. وظایف پشتیبانی شبکه مجموعه ای از خدمات هستند. در تمامی سازمان هایی که از مزایای شبکه استفاده می کنند نیاز به حضور تکنسین شبکه برای رسیدگی به موقع به مشکلات احتمالی دارند. با توجه به اهمیت داده ها در هر سازمانی، وظایف پشتیبانی شبکه نیز حساس تر خواهد بود و استفاده از متخصصان در این زمینه بیش از پیش احساس می شود. البته نیازی به استخدام و ارائه فیزیکی فرد نیست و بسیاری از افراد و سازمان ها ترجیح می دهند با امضای قرارداد پشتیبانی شبکه از خدمات گروه هایی که کار پشتیبانی شبکه را انجام می دهند استفاده کنند.

پشتیبان شبکه چه وظایفی دارد؟

نگهداری و نظارت بر تجهیزات شبکه

تجهیزات و سیستم های شبکه پیچیده هستند و در بسیاری از موارد نیاز به مراقبت دارند تا عملکرد آنها مختل نشود. از بسیاری جهات، تجهیزات شبکه مانند دسته ای از دومینو هستند. سرویس‌ها، سخت‌افزار و سایر اجزا به هم متصل هستند و ممکن است دچار مشکل شوند. اما آگاهی از آنچه ممکن است رخ دهد و برنامه ریزی بر اساس آن بسیار مهم است. به همین دلیل، باید تمهیدات لازم را برای محافظت در برابر خرابی، قطع یا فاجعه انجام دهید. یکی از مهمترین وظایف پشتیبانی شبکه، نگهداری و نظارت بر سخت افزار و نرم افزار بر روی تجهیزات شبکه است که به دو بخش فعال (نرم افزاری) و غیرفعال (سخت افزار) تقسیم می شود.

وظایف پشتیبانی فعال شبکه شامل پیکربندی و پیکربندی شبکه مانند سرور و نقطه دسترسی، نصب و به روز رسانی سیستم عامل و سیستم عامل تجهیزات مانند سرور و سوئیچ، راه اندازی ایمیل شرکتی است. ، نصب بسته های امنیتی و… می باشد. پشتیبانی شبکه غیرفعال همچنین شامل مواردی مانند راه اندازی تجهیزات برق و UPS، طراحی و راه اندازی شبکه های کابلی، نصب تجهیزات امنیتی مانند دوربین های مدار بسته و فایروال های سخت افزاری، نصب سیستم های اعلام و اطفاء حریق و غیره است.

بررسی و نظارت بر ارتباطات

یکی دیگر از وظایف  پشتیبانی شبکه که باید به خوبی انجام شود، نظارت بر ارتباطات است که هر یک از روش های ارتباطی موجود باید عملکرد و سرعت ایده آلی داشته باشند. تنها در صورت وجود نظارت صحیح و کامل بر ارتباطات، می‌توان در حین انجام کار، بیشترین سرعت و عملکرد را از یک شبکه کامپیوتری انتظار داشت. به همین دلیل در قرارداد پشتیبانی شبکه به کنترل و نظارت دائمی و مستمر کانال های ارتباطی اشاره شده است.

دارای مهارت های فنی و غیر فنی

همه افرادی که عنوان پشتیبانی شبکه را دارند باید مهارت های فنی و غیر فنی خاصی داشته باشند.

قدرت تصمیم گیری، روابط عمومی بسیار بالا، تمرکز و دقت بالا، مدیریت و حل مسئله، علاقه به حوزه شبکه و دانش روز از جمله غیر فنی و وظایف و مهارت های پشتیبانی شبکه شخصی در نظر گرفته شده است همچنین تسلط کامل بر شبکه های کامپیوتری، آشنایی با مفاهیم مایکروسافت، آشنایی با مباحث مربوط به امنیت شبکه، تسلط بر مفاهیم مسیریابی، آشنایی کامل با سخت افزار کامپیوتر و شبکه از جمله مهارت های فنی این افراد است.

پشتیبان شبکه چه وظایفی دارد؟

نصب نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز

تجهیزات و نرم افزارهای مختلفی برای پیکربندی شبکه وجود دارد که راه اندازی آنها بخشی از وظایف مهندس پشتیبانی شبکه است. این تجهیزات و نرم افزارها در صورت داشتن شناختی از ماهیت ترافیک شبکه و کار بر اساس نوع ترافیک، تشخیص آدرس شبکه و … در دو دسته فعال و غیرفعال هستند. آدرس IP و … جزء شبکه غیرفعال هستند. وظایف پشتیبانی.

از جمله سخت افزارهای یک شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارت رابط شبکه (NIC)
  2. سوئیچ شبکه
  3. Hub
  4. نقطه دسترسی
  5. تکرارکننده شبکه
  6. مودم
  7. روتر

همچنین نرم افزارهای مختلفی در یک شبکه استفاده می شود:

  1. نرم افزار مربوط به کنترل میزان مصرف ترافیک شبکه
  2. نرم افزار مربوط به نظارت از راه دور شبکه
  3. نرم افزار مربوط به مجازی سازی شبکه
  4. نرم افزار نظارت بر شبکه
  5. نرم افزار مربوط به Mikrotik
  6. نرم افزار مرتبط با شبکه سیسکو
  7. نرم افزار مربوط به شبکه مایکروسافت

رفع خرابی و قطعی شبکه

رفع خرابی و قطعی شبکه یکی از وظایف مهندس پشتیبانی شبکه است که در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود و تقریبا بیشترین نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه می باشد. در این منطقه. به همین دلیل قیمت پشتیبانی شبکه در این بخش نسبت به سایر حوزه ها بیشتر است. خرابی های سخت افزاری زمانی رخ می دهد که بخش هایی از زیرساخت فناوری اطلاعات شما به درستی کار نکند. خرابی سخت افزار ممکن است به دلایل مختلفی مانند افزایش ولتاژ در شبکه برق، آسیب آب، یا حتی خرابی قطعات الکتریکی به دلیل قدیمی بودن و عدم نگهداری رخ دهد.

بدون نگهداری و برنامه ریزی مناسب، این موارد می توانند تأثیر مخربی بر شبکه داشته باشند. خرابی نرم افزار نیز ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. یک مجوز ممکن است منقضی شود، یک فایل پیکربندی ممکن است از بین برود یا خراب شود، یک به روز رسانی اشتباه نرم افزار می تواند مشکلاتی ایجاد کند، یا یک اشکال نرم افزاری می تواند کل سیستم را فلج کند. برای جلوگیری از این نوع خرابی ها، بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند، برای واگذاری وظایف پشتیبانی شبکه استفاده کنید.

گزارش منظمی از نحوه عملکرد شبکه ارائه دهید

یکی از وظایف یک مهندس پشتیبانی شبکه یا (مدیر شبکه) تهیه نسخه پشتیبان، ضبط و ذخیره گزارش های روزانه و ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه است. مدیران در این صورت است که تکنسین شبکه قادر به تهیه گزارش جامع و کاربردی در بازه های زمانی معین خواهد بود. برخی از مانیتورینگ هایی که کارشناس شبکه در قالب کار پشتیبانی شبکه تعریف کرده است شامل مواردی مانند سرعت و نحوه اجرای دستورات مختلف بر روی کامپیوتر، وضعیت سرورها و تجهیزات مربوطه، وضعیت میزان پهنای باند استفاده شده توسط نرم افزارهای مختلف است. و سخت افزار ارائه گزارش‌ها در قالب‌های خاص به شما امکان می‌دهد مشکلات موجود و همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد را شناسایی کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را برطرف کنید.

پشتیبان شبکه چه وظایفی دارد؟

نیازهای احتمالی شبکه آینده را پیش بینی کنید

سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده در شبکه باید به مرور زمان تعمیر، تعویض و به روز شوند. به همین دلیل یکی از وظایف بهترین پشتیبان شبکه پیش بینی نیازهای احتمالی سخت افزاری و نرم افزاری شبکه به منظور رفع آنها قبل از بروز هرگونه مشکل احتمالی است. معمولاً سازمان‌هایی با مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با پشتیبانی شبکه قرارداد می‌بندند. برای رفع تمام نیازهای آنها ترتیب داده شده است. معمولاً دلایل زیر را می توان به عنوان نیازهای یک شبکه در طول زمان ذکر کرد:

  1. ساییدگی اجزای شبکه در طول زمان یا استفاده بیش از حد
  2. خرابی قطعات به دلیل کیفیت پایین، شکستگی و ضربه
  3. حذف و جایگزینی سخت افزار قدیمی با سخت افزار جدید
  4. به روز رسانی نرم افزار شبکه و استفاده از نرم افزار به روز شده
  5. جایگزینی نرم افزار قدیمی با نرم افزار مدرن تر
  6. استفاده از آخرین نسخه بسته های امنیتی و آنتی ویروس

برای شرکت ها و استارت آپ هایی که منابع محدودی دارند، قطع شبکه یکی از رایج ترین مشکلاتی است که به دلیل نبود افراد مناسب و با تجربه برای انجام کارهای پشتیبانی شبکه در این سازمان ها رخ می دهد. می دهد. به همین دلیل استفاده از کارشناسان برای واگذاری وظایف پشتیبانی شبکه امری حیاتی تلقی می شود. نگهداری و حفاظت از شبکه، پیکربندی و نصب و ارتقاء سیستم، مراقبت از تجهیزات سخت افزاری مانند پرینترها و سرورها، رفع نیازهای آینده شبکه، ارزیابی و تست سرعت شبکه و … از مواردی است که سازمان ها به آن نیاز دارند. برای استخدام تکنسین آنها به یک شبکه نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *